My Journey As BCS - Part 2

Emosi saya naik turun macam roller coaster during that time. Alhamdulillah doc dan nurse sangat membantu. Lepas lunch saya dipanggil semula untuk buat biopsy. Procedure biopsy ni ialah doc akan ambil sampel sel yang abnormal tu. Doc guna alat lebih kurang macam pistol dan tembak untuk dapatkan sampel. No worries doc akan bagi ubat bius so that kita tak rasa sakit. But still masa doc nak tekan tu agak sakit sikit. Oohh lupa nak inform, based on result breast belah kanan doc mmg suspect 30-70% is cancer while the other one adalah lump biasa dan tidak bahaya. So doc ambil 5 sample sel belah kanan dan juga kiri. Procedure biopsy ni perlukan 24 hours untuk tau result. Macam saya cakap tadi doc saladina conclude 30-70% adalah cancer. Saya masih mengharap balance 30% yang ia bukan cancer. Yes saya still lagi menaruh harapan ada news yang positif untuk saya. Before buat biopsy saya call mak nak inform yang doc suspect saya breast cancer. Kebetulan semua family members memang ada di KL. Mak, ayah, kak long, inaz dan wan semua dah tau. Suami tak pernah hilang dari sebelah saya. Dia masih lagi tenang. Family member sentiasa whatsapp untuk tau latest update. Saya mengaku saya takut masa tu tapi alhamdulillah saya masih ada suami, family dan family mertua.

Lepas procedure biopsy saya dibenarkan balik dan doc minta saya datang balik pada hari khamis untuk result. To be honest, saya agak tak tenang sementara nak tunggu result. 24 hours yang sangat mencabar buat saya. Again emosi saya sangat fragile. Kejap saya boleh happy dan watching tv with suami. Then kejap lepas tu saya nangis. Saya keep whatsapp with my sibling and saying i’m freaking out. Alhamdulillah orang-orang penting sentiasa ada dengan saya pada masa tu. Parent saya terus datang ke rumah esoknya dan temankan saya. Terus terang saya tak boleh facing people. Saya tak kuat.

Hari khamis 20/07/2017, pagi-pagi nurse da call minta datang sebab result dah siap. Perasaan saya masa tu? Takut, berdebar, tak tenang, serabut dan macam-macam lagi. Saya datang hospital dengan suami saya while my parent akan menyusul kemudian. Tiba di hospital, nama saya di panggil dan saya masuk ke dalam bilik doc saladina. Her face was so calm. Dia ajak saya masuk bilik dan dengan tenang dia cakap, ok syaziana, we have a lot to discuss. Yes hari itu adalah hari yang saya disahkan ada breast cancer. Pada masa ini doc saladina conclude saya stage 2 due to the size of tumor was 2.9cm. Dan saya wajib buat chemotherapy. She explained to me every single thing regarding the tumor. She said I need to do a surgery to get rid the tumor. Disebabkan saya masih lagi muda, tumor saya cepat besar walaupun saya baru notice awal tahun ini. Normally untuk orang muda, the tumor is aggressive compared to orang yang dah berumur. Doc saladina akan buat surgery mastectomy which is get rid all my right breast side. Kalau dia hanya buang the tumor she’s afraid saya tak balance nanti. While the left side, hanya lump biasa but she insists to get rid too. She didn’t want to take any risk. Disebabkan doc saladina nak buat mastectomy, I didn’t have to do radiotherapy anymore.  Normally if let say doc buat surgery lumpectomy which doc buang only the tumor, the patient need to do a chemo plus radiotherapy. Doc saladina suggest me to do breast recons because I’m still young but it’s totally up to me. If I want to do a recons, I need to use implant because I’m too skinny. Hehe doc tak dapat nak ambil any of my lemak untuk tampal semula. After that I need to take medication for 5 years and I’m not allowed to get pregnant. My baby akan cacat if let say I’m getting pregnant while I’m taking medication. Too much of info and I need to make a decision on that. Surprisingly I look calm in front of the doc. I still can ask anything that I didn’t understand. Suami saya? Kali ini nampak yang dia sangat terkejut. Dia diam dan dia tak dapat nak berfikir pada masa itu. 2 things that I need to decide, whether I want to do a recons or not and one more, do I need to take UID for protection. Saya pandang muka suami saya. Saya tau dia tak dapat nak buat decision untuk saya. Saya minta doc saladina masa dan saya akan decide selepas lunch. Doc saladina agreed and both of us keluar dari bilik. Perbincangan yang sangat lama while my parents still waiting for me dekat luar. Keluar dari bilik saya nampak ayah and mak’s faces. Allah sungguh saya tak tahan.

Saya dah tak boleh tahan. Saya peluk my mak, terus nangis and all I can say was “ana takut mak!”

Mak peluk saya kuat and try to convince me, ana akan ok. Mak ayah akan sentiasa ada. It’s ok we will work in it. While my ayah insist me to get a second opinion tapi masa tu saya cakap takpe ana yakin dengan ni. Plus saya tak sanggup lagi nak facing 3 procedure tu balik. Kami duduk dekat papa rich and discuss about it. Suami memang masih lagi dalam mode terkejut. Saya tanya suami, dia ok ke if I have 1 breast? The chances of us getting our own child will be reduce due to my condition now. Betul Allah beri ujian bukan untuk saya tapi for both of us. Masa tu ujian yang diberi saya rasa sangat berat. Saya keep cakap Allahuakbar supaya saya kuat. Suami saya serah pada saya and dia akan support what is the best for me. Terlalu banyak yang saya fikir. Condition saya, my marriage, suami saya, mak ayah, family saya. Sungguh saya tak kuat tapi saya perlu kuat. Saya terpaksa kuat.


In a meantime my parent keep update the result to my sibling. My little bro came to the hospital right after the lunch for supporting me. Just a few close friends and my team yang saya inform regarding my condition. Lepas lunch, sementara tunggu untuk jumpe doc saladina semula, suami duduk beside me and say sorry due to his react just now. He was totally blank what should he did or said because he was very shocked at the first place knowing that too much of info that he need to digest. But slowly he manage to accept. Suami, ayah and me came to see doc saladina and I did mention about my decision at the moment. I just want to focus on the treatment dan saya reject untuk buat recons. Saya hanya fikir untuk nak sihat. Regarding of baby, saya dan suami tak letak pada priority. Both of us berpegang pada rezeki. Che ta pun dapat baby girl when she was 40 right? Haha..

Alhamdulillah of course I know suami semestinya ingin kan baby sendiri but with this kind of condition, my health is more important. Doc saladina respect of my decision and she plan to do a surgery on next Monday, but Allah memang mudahkan untuk saya kebetulan bilik OT free esoknya. Saya dan suami terus decide untuk buat surgery on Friday. Doc did asked me whether I was ready mentally and physically. Saya tak terfikir and just go with the flow. Ready or not ready, I need to face it no matter what. 

To be continued..

Comments

Popular posts from this blog

My Journey As BCS - Part 1

My Journey As BCS - Part 3